onsdag den 12. marts 2014

Maling og undervisning

I dag har Emeli, Kathrine, Rikke og Christina været på babyhjemmet for at fortsætte maleprojektet. Stuen og gangen er blevet færdiggjort, og det er fantastisk at se hvor stor en forskel det gør at der kommer en smule farve på væggene. Der er også blevet købt nye hynder til sofaerne, så det pynter også at det ikke er ødelagte brune lædderhynder, men fine nye røde hynder.
Vi er gået i gang med at male det lyserøde og det gule værelse, som skal være pigeværelser. Ideen er at lave en pigegang og en drengegang, så vi har selvfølgelig vægtet at male i drenge og pigefarver. Det har helt bestemt sine udfordringer at male i Afrika! Før der kan males er der store huller der skal spartles ud, dørkarmene og vinduerne skal skal ordnes, så de hænger sammen med væggen, og det ikke ligner de er fritstående.. og derudover skal alt jo selvfølgelig vaskes ned. 17 krudtugler kan i den grad svine væggene til! Det er også en stor udfordring for dagligdagen, når der pludselig skal males.. og børnene ikke kan være alle steder de plejer. Det er derfor fedt, når man kan have dem med i projektet, f.eks. til at underholde og lege mens man vasker vægge. Uden tvivl glæder mødrene og børnene sig til at det er færdigt, og vi har fået meget ros for vores arbejde. Det er helt sikkert det hele værd, selvom det er et udfordrende projekt vi har startet op :)

 Alternativ måde at blande maling på.

Emeli giver den gas på det gule værelse

"Rullende Rikke"

Da børnene var blevet lagt i seng til middagslur og Hope og Yasin havde fået dagens omgang fysioterapi, var der tid til at Rikke kunne undervise mødrene. Dagens program stod på at repetere de nøgleord vi har snakket om er vigtige i arbejdet med Yasin og Hope som f.eks. øjenkontakt, tålmodighed og kommunikation. Vi øvede også de tegn-til-tale tegn som jeg har introduceret for mødrene for at understøtte det talte sprog. Det er så fedt, at se hvor interesserede mødrene er i at lære nye ting, men også hvor engagerede de er i at udføre det i praksis. Mødrene får lidt lektier for fra gang til gang og til denne gang var det at de alle skulle prøve at udføre fysioterapien. De har valgt at gøre det mens de andre børn sover, så der er tid og rum til at gøre det i ro og mag. Samtidig har de valgt at alle mødrene skal være tilstede imens så de kan hjælpe hinanden med at huske den korrekte udførelse af øvelserne. Jeg synes det er så flot at det tager det så seriøst, taget betragtning af alle de mange andre arbejdsopgaver de har i hverdagen og gav dem derfor meget ros for deres indsats. Jebaleko Mammas!!! (Godt klaret på luganda)
Herefter var det tid til lidt nye imput og jeg talte derfor om hvordan man kan lege med børnene, hvor man har fokus på læring gennem leg gennem sansestimulering. Vi gik sanserne igennem og talte om hvad man kunne gøre for at stimulere dem. Herefter valgte mødrene en sans hver som de som lektier til næste gang skal stimulere ved en aktivitet.
Den følelse af lykke jeg har i maven efter jeg har haft et møde med mødrene er helt fantastisk. Hele vejen hjem på boda storsmiler jeg. Det er så fedt at sætte noget i gang som giver mening for dem i praksis og kan ses også virker positivt på børnenes udvikling.



 Mødrene samlet til møde i stuen sammen med Rikke