I dag har Rikke været på Babyhjemmet og for en gang skyld
været sammen med børnene. Med malerprojekt, undervisning og hospitalsbesøg har
der ikke været meget tid til at være sammen med børnene, så det var en sand
fornøjelse at kunne være nærværende og lege med dem i dag.
Om formiddagen er de store børn i skole, så der blev nusset og krammet en del.
Det blev også til en tur i sandkassen hvor børnene havde rigtig meget sjov med
at tage sand-bade, hvilket ikke var så sjovt senere da sandet skulle vaskes ud
af håret igen.
En god del af formiddagen blev brugt sammen med Yasin, som i dag var i et dejligt humør og top motiveret for at lege. Der blev leget ”stå op-sid ned” hvor Yasin storsmilende tog min hånd så han kunne komme op og stå, trampe lidt og så ned at sidde igen. Under hele forløbet øvede vi nogle af de tegn jeg har lært mødrene og bruge f.eks. ”lege”, ”stå op”, ”sid ned” og ”dygtig”. Senere plaskede vi lidt med vand i en balje, først for at stimulere hænderne og senere fødderne. Yasin sad med albuerne hvilende på trappetrinet over ham, mens jeg massere hans fødder og så virkelig ud til at nyde det.
En god del af formiddagen blev brugt sammen med Yasin, som i dag var i et dejligt humør og top motiveret for at lege. Der blev leget ”stå op-sid ned” hvor Yasin storsmilende tog min hånd så han kunne komme op og stå, trampe lidt og så ned at sidde igen. Under hele forløbet øvede vi nogle af de tegn jeg har lært mødrene og bruge f.eks. ”lege”, ”stå op”, ”sid ned” og ”dygtig”. Senere plaskede vi lidt med vand i en balje, først for at stimulere hænderne og senere fødderne. Yasin sad med albuerne hvilende på trappetrinet over ham, mens jeg massere hans fødder og så virkelig ud til at nyde det.
Efter frokost var det tid til fysioterapi, som mødrene
udfører i fællesskab. De laver øvelserne en af gangen, men deltager alle ved at
hjælpe hinanden med at udføre øvelserne korrekt.
'
Herefter holdt jeg det ugentlige undervisningsmøde med
mødrene. Der blev i dag talt om de sansestimulerende aktiviteter mødrene havde
lavet i løbet af ugen og blev valgt nye til næste uge. Foruden det talte vi om
de nøgleord der er vigtige i arbejdet med børn med særlige behov og de fik hver
et ark papir med dem for endnu bedre at kunne huske det. Endeligt tog vi
billeder til en plakat som mødrene skal have hængende på Babyhjemmet med de
tegn de anvender.
Beatrice viser tegnet for "glad"